Scientists of the Pavlov Institute of Physiology of the Russian Academy of Sciences and the Institute of Experimental Medicine have shown the effectiveness of using autoprobiotic bifidobacteria to normalize the intestinal microbiota in a state of dysbiosis.
The widespread use of probiotics (beneficial bacteria that are usually part of the human and animal microbiota) in medical practice in recent decades has shown their effectiveness in the treatment of dysbiosis of various origins caused by diseases or the use of antimicrobial drugs. However, many probiotics are quickly eliminated from the body for a number of reasons, often without reaching the concentration at which their positive effects manifest themselves.
Therefore, at present, the attention of physicians and biologists is directed to studying the beneficial effects of their own, autoprobiotic strains of bacteria that are representatives of their own microflora, to which the body has an immunological tolerance, and there is no antagonistic activity on the part of its own microbiota.
A model of experimental dysbiosis (changes in the composition of microflora) in rats was developed by scientists from the Institute of Experimental Medicine (IEM) under the guidance of Professor, Doctor of Biological Sciences Elena Igorevna Ermolenko in order to preclinically determine the effectiveness of various antimicrobial drugs in relation to the normalization of the intestinal microbiota.
However, prior to joint research with the Pavlov Institute of Physiology of the Russian Academy of Sciences (IF RAS), using this model, the effect of antimicrobial drugs on intestinal digestive enzymes, including those that are also involved in protection against antigens and in the regulation of some other important physiological functions, was practically not analyzed.
"In our study, using the model of experimental dysbiosis in rats, it was shown that autoprobiotic bifidobacteria are effective not only in restoring the intestinal microbiota, but also in normalizing the activity of key intestinal digestive enzymes, including those that are also involved in protecting against antigens and regulating immune responses," comments the study author, head of the Laboratory of Nutrition Physiology Lyudmila Viktorovna Gromova.
However, in the course of our study, a negative effect was also found associated with the inhibition of motor activity of the colon under the influence of these autoprobiotic bifidobacteria. This suggests that the use of autoprobiotic bacteria, apparently, should be carried out in combination with other autoprobiotics, which will prevent the manifestation of this effect. However, in some cases, for example, in the presence of diarrhea, such a negative effect may be useful.
"To date, only the first steps have been taken towards studying the beneficial effects of two autoprobiotics (autoprobiotic enterococci and bifidobacteria), so it is premature to make predictions about the feasibility of using these drugs in the treatment of specific diseases accompanied by dysbiosis," Gromova emphasizes the importance of continuing experiments.
The article is published in the National Library of Medicine
Photo-Intestinal bacteria © Bowenworksinlondon
Source: naked-science.ru, sci-dig.ru
Рекомендуем посетить:
Федеральное агентство по делам молодёжи (Росмолодёжь)
Десятилетие науки и технологий
Федеральный портал "Российское образование"
Электронный банк заданий для оценки функциональной грамотности
Единая коллекция цифровых образовательных ресурсов
Навигатор для современных родителей "Растим детей"
Проект "Школа Минпросвещения России"
Уважаемые коллеги!
В рамках подготовки обращений в Министерство науки и высшего образования Российской Федерации принимаем предложения по внесению дополнений и изменений в федеральные программы:
Федеральную научно-техническую программу развития генетических технологий на 2019-2030 годы, утвержденную постановлением Правительства Российской Федерации от 22 апреля 2019 года № 479, Федеральную научно-техническую программу развития синхротронных и нейтронных исследований и исследовательской инфраструктуры на период до 2030 года и дальнейшую перспективу, утвержденную постановлением Правительства Российской Федерации от 16 марта 2020 года №287.
Предложения принимаются на электронную почту sci-idea@mail.ru
АКТУАЛЬНО
17−19 декабря 2024 года
Белорусский государственный университет
Пятая международная научная конференция
«Математическое моделирование и дифференциальные уравнения»,
посвященная столетию со дня рождения Е.А. Иванова и Н.И. Бриша
11 декабря 2024 г.
Витебский государственный университет имени П.М. Машерова (Республика Беларусь)
Международный круглый стол «Психология: рефлексия настоящего в контексте будущего»
Целевое обучение в организациях высшего образования
Молодые ученые (достижения и поддержка)
Федеральный институт педагогических измерений:
видеоконсультации разработчиков КИМ ЕГЭ
Обучающие мероприятия для родителей
Единая информационная система проведения конкурсов на замещение должностей научных работников
Портал госслужбы (вакансии и кадровый резерв в федеральных и региональных органах власти)
Обсуждение проектов нормативных правовых актов
ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ЗАКОН от 29 декабря 2012 года № 273-ФЗ
"Об образовании в Российской Федерации"
Комментарий к Федеральному закону "Об образовании в Российской Федерации"
ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ЗАКОН от 23 августа 1996 года № 127-ФЗ
"О науке и государственной научно-технической политике"
УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ от 28 февраля 2024 года № 145
"О Стратегии научно-технологического развития Российской Федерации"
ПОСТАНОВЛЕНИЕ ПРАВИТЕЛЬСТВА РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ от 29 марта 2019 года № 377
ПОСТАНОВЛЕНИЕ ПРАВИТЕЛЬСТВА РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ от 26 декабря 2017 года № 1642
"Об утверждении государственной программы Российской Федерации "Развитие образования"
ПРИКАЗ МИНИСТЕРСТВА ПРОСВЕЩЕНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ от 18 мая 2023 года № 370
"Об утверждении федеральной образовательной программы основного общего образования"
ПРИКАЗ МИНИСТЕРСТВА ПРОСВЕЩЕНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ от 18 мая 2023 года № 372
"Об утверждении федеральной образовательной программы начального общего образования"
ПРИКАЗ МИНИСТЕРСТВА ПРОСВЕЩЕНИЯ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ от 18 мая 2023 года № 371
"Об утверждении федеральной образовательной программы среднего общего образования"
ОТЧЕТЫ. ДОКЛАДЫ. СТАТИСТИКА
Российский статистический ежегодник. 2023
Статистические сборники Высшей школы экономики
Наука. Технологии. Инновации. 2024
Индикаторы инновационной деятельности. 2024